Salongsbesök

adse_626x350_ap_671805.jpg

Hur man går tillväga för att skaffa peruk

Den behandlande läkaren ansvarar för att skriva en remiss för peruk, hårersättning, ögonbryn och/eller ögonfransar. Valet ligger sedan hos patienten att själv välja en salong.
Läs mer om utbudet av salonger här »

Ett salongsbesök börjar med en konsultation, vilken vanligtvis bokas via telefon eller e-post. Det är viktigt att ha med sig rekvisitionen vid första besöket. Konsultationen går ut på att identifiera vilken peruk, eller lösning, som är aktuella i varje individuellt fall. Salongen har till uppgift att finna en frisyr – en perukmodell – som passar kunden. För att komma fram till detta erbjuds kunden ofta prova olika peruker för att komma fram till lämplig frisyr och hårfärg. Vid alopecia är det förhållandevis vanligt att få sin peruk måttbeställd, då man aldrig kan veta riktigt säkert om och när håret växer tillbaka.

Efter beställning tar det vanligtvis mellan en eller två veckor för peruken att levereras till salongen. Handlar det om en måttbeställd peruk kan det ta ännu längre tid, eftersom peruken specialtillverkas efter huvudmåtten. Leveranstiden beror på modell- och frisyrval. Vissa salonger lagerför även varor, varpå kunden kan få sin peruk direkt.

När peruken levererats bokas ett återbesök in. Vid detta tillfälle justeras och klipps peruken in, så bäraren känner att den passar perfekt. Salongen kan även ge stylingtips och information om perukens skötselråd.

När man köpt sin peruk äger man den. Det är Konsumentköplagen som gäller och man bör vara noggrann med att ta reda på salongens policy avseende garanti och reklamation, samt vad som händer ifall man behöver justera eller reparera sin peruk.